Algemene Voorwaarden

Artikel 1: Definities
1.1 Dienstverlener:
“Pacha Dierenservice”, ingeschreven bij het KBO via Starterslabo onder ondernemingsnummer BE0871.261.918 en vertegenwoordigd door Camille De Wolf, Dorpstraat 6, 2070 Burcht.

1.2 Opdrachtgever:
de persoon waarmee de opdrachtnemer het contract heeft afgesloten, eigenaar van de hond(en) en/of andere huisdieren.

1.3 Opdracht:
Huisdierenoppas, dagelijkse verzorging van de huisdieren waaronder eten, drinken, medicatie (in de mate van het mogelijke) etc. geven indien nodig, uitlaatdienst voor hond(en) en coaching van hond(en).

Artikel 2: Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn op iedere opdracht van toepassing. Afwijkingen hierop zijn mogelijk indien zij schriftelijk werden vastgelegd en ondertekend door zowel de opdrachtgever als de dienstverlener.
2.2 De dienstverlener behoudt zich het recht deze algemene voorwaarden en de tarieven ten allen tijde te kunnen wijzigen. Wijzigingen dienen aan de opdrachtgevers van reeds afgesloten contracten te worden medegedeeld, waarna zij 10 dagen de tijd krijgen het contract kosteloos te ontbinden.
2.3 De dienstverlener behoudt zich het recht om een opdracht te weigeren.
2.4 De algemene voorwaarden kunnen ten allen tijde geraadpleegd worden via de website www.pachadierenservice.be of kunnen op verzoek aangevraagd worden.

Artikel 3: rechten en plichten van de dienstverlener
3.1 De hond(en) mag/mogen worden uitgelaten in de buurt van de woning en/of in de tuin van het oppasadres.
3.2 De dienstverlener is niet aan te merken als bezitter/ eigenaar van de hond(en)/huisdieren.
3.3 De dienstverlener is door ondertekening van het contract gemachtigd om de hond(en) uit te laten op de afgesproken dagen en tijdspanne en/of eventuele verzorging van andere (huis)dieren.
3.4 De dienstverlener gaat op een diervriendelijk verantwoorde manier met de dieren om.
3.5 In geval van weglopen tijdens het uitlaten van de hond zal de dienstverlener alles in het werk stellen om de hond(en) terug te vinden. Echter zonder daarvoor verantwoordelijk te kunnen gesteld worden.
3.6 De dienstverlener houdt de opdrachtgever op de hoogte van afwijkend gedrag en gezondheid van het dier ten tijde dat dit onder het toezicht van de opdrachtgever valt.
3.7 De dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ziekte, infectie, letsel, aandoening of sterfte, die het dier oploopt ten tijde dat dit onder zijn toezicht valt.
3.8 Ingeval de opdrachtgever de huissleutel overhandigt aan de dienstverlener, dient het hiervoor opgestelde contract te ondertekend worden, met de daarin beschreven voorwaarden.
3.9 De dienstverlener behoudt zich het recht de opdracht te annuleren in geval dat het de hond(en), dieren een besmettelijke ziekte heeft/hebben.
3.10 Loopse teven worden direct vermeld aan de dienstverlener en worden tijdens hun loopsheid apart uitgelaten.
3.11 De dienstverlener behoudt zich het recht bij reden van overmacht af te zien van de opdracht (arbeidsongeschiktheid, ongeval, familiale redenen,…). Dit wordt zo snel mogelijk doorgegeven aan de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft recht op een terugbetaling van de niet gepresteerde diensten maar kan geen schadevergoeding eisen.
3.12 De dienstverlener behoudt zich het recht tot opzegging van een overeenkomst.
3.13 De dienstverlener is niet aansprakelijk voor het wel of niet slagen van een coaching. Ik werk resultaat- en oplossingsgericht maar heb geen resultaatsverbintenis.

Artikel 4: rechten en plichten van de opdrachtgever

4.1 De opdrachtgever zorgt voor aanwezigheid van contactgegevens van de dierenarts alsook vaccinatieboekjes en medische geschiedenis van de huisdieren.
4.2 De opdrachtgever zorgt dat de huisdieren vrij zijn van vlooien en/of wormen en dat ze jaarlijks de nodige inentingen gehad hebben.
4.3 De opdrachtgever verstrekt een telefoonnummer aan de dienstverlener waarop hij bereikbaar is voor noodgevallen. Tevens verstrekt de opdrachtgever gegevens van een contactpersoon in België die beslissingsbevoegd is bij noodgevallen.
4.4 De opdrachtgever zal bij het kennismakingsgesprek vermelden of er huisdier(en) zijn die extra medische zorg nodig hebben of dieren die lijden aan een chronische ziekte en welke medicatie hiermee gepaard gaat.
4.5 De opdrachtgever is verplicht het gegevensformulier volledig en geheel waarheidsgetrouw in te vullen.
De opdrachtgever is te allen tijde aansprakelijk jegens de dienstverlener voor schade die ondervonden wordt ten aanzien van het niet (ver)melden van informatie, dan wel het geven van onjuiste informatie met betrekking tot de hond/huisdier waarvoor de overeenkomst is afgesloten.
4.6 De opdrachtgever machtigt de dienstverlener om – enkel in geval van hoogdringendheid en indien de opdrachtgever/contactpersoon niet bereikbaar is binnen de daarvoor nodig tijd – in geval het dier dringend medische zorgen nodig heeft door ongeval, ziekte, letsels, e.d., op kosten van de opdrachtgever de vermelde dierenarts, en bij onbeschikbaarheid van deze laatste, een andere dierenarts te consulteren.
4.7 De opdrachtgever zorgt voor de aanwezigheid van alle benodigde materialen voor de gehele opdrachtperiode. Met name eten, drinken, kattenbakvulling, bodembedekking voor kooien, eventuele medicatie, … alsook poetsmateriaal, stofzuiger voor eventuele ongelukjes.
Indien de dienstverlener extra aankopen moet doen om aan een correcte zorg voor het dier te kunnen voldoen, zijn deze kosten voor de opdrachtgever. Het kasticket vormt hierbij steeds het bewijs.
De nodige tijd voor de aankopen wordt ook steeds in rekening gebracht voor de klant.
4.6 De opdrachtgever dient het voorschot van 25% te betalen binnen 7 dagen na ondertekening van de oppasovereenkomst. Pas bij betaling van het voorschot wordt het contract bindend en is de dienst gereserveerd.
4.7 De opdrachtgever dient het totale bedrag (-25% voorschot) te betalen uiterlijk 10 dagen na het aflopen van de opdracht periode op het rekeningnummer BE11 0636 3674 8148 van “Pacha Dierenservice” of bij teruggave van de sleutel via payconiq/cash.
4.8 In geval van niet tijdige betaling door de opdrachtgever is de dienstverlener volledig gerechtigd om de opdracht(en) op te schorten en al de gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de verzuim datum aan opdrachtgever in rekening te brengen.
4.9 De opdrachtgever geeft te kennen of en wanneer er nog derden in de woning aanwezig zullen zijn tijdens de opdracht.
4.10 In geval dat de afwezigheid verlengd wordt, dient de dienstverlener zo snel mogelijk verwittigd te worden. De opdrachtgever dient de verlenging schriftelijk (via e-mail of sms) aan te vragen. De dienstverlener zal alles in het werk stellen om de opdrachtgever zo snel mogelijk te informeren over de mogelijkheden.
4.11 Bij vroegtijdige terugkeer van de opdrachtgever dient toch de volledige periode betaald te worden.

Artikel 5: Aansprakelijkheidsstelling

5.1 De dienstverlener heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor het geval het huisdier schade zou aanrichten aan derden terwijl hij onder toezicht staat van “Pacha Dierenservice”. Indien niet duidelijk is welke hond de veroorzaker van de schade is, worden de kosten tussen de opdrachtgevers van de betreffende betrokken honden gedeeld.
5.2 De dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade aan het huisdier, zonder enige opzet aangebracht door de opdrachtnemer.
5.3 De dienstverlener is niet aansprakelijk bij inbraak in het huis van de opdrachtgever. Tenzij aantoonbaar gebruik werd gemaakt van de sleutel die op dat moment in het bezit is van “Pacha Dierenservice” en welke door nalatigheid in handen is gekomen van derden.
5.4 Eventueel gemaakte kosten door opgelopen ziektes, verwondingen, aandoeningen of overlijden van het huisdier zijn volledig voor de rekening van de opdrachtgever.
5.5 De dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade aan de woning of inboedel van de opdrachtgever ten gevolge van het gedrag van het huisdier.
De dienstverlener zal naar eigen inzicht de hond(en) zo schoon en droog mogelijk thuis afleveren. De opdrachtgever dient voor een handdoek te zorgen.
5.6 De dienstverlener kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het weglopen van het dier. Mocht het dier weglopen, zal de dienstverlener er alles aan doen om het dier terug te vinden.
5.7 Als de kat buiten kan via een buitenluik of andere route dan is de dienstverlener niet verantwoordelijk voor eventuele ongelukken buiten de woonst of het niet naar huis terugkeren van de kat. Indien mogelijk en bij voorkeur worden de katten tijdens de oppasdienst binnen gehouden.
5.8 De dienstverlener is niet verantwoordelijk voor het ontstaan van bacteriële/virale infecties of al dan niet besmettelijke (huid)aandoeningen.
5.9 De aansprakelijkheid blijft beperkt tot de periode waarin het dier aan de zorgen van de dienstverlener werd toevertrouwd.

Artikel 6: Overlijden van het dier

6.1 Tijdens het kennismakingsgesprek zal de dienstverlener met de opdrachtgever bespreken wat er moet gebeuren in geval van overlijden van het dier. Indien geen specifieke wensen worden meegedeeld door de opdrachtgever, worden de verdere stappen beschreven in artikel 6 ondernomen.
6.2 Indien het dier sterft, kan de dienstverlener niet aansprakelijk gesteld worden.
6.3 Indien het dier komt te overlijden tijdens de afwezigheid van de opdrachtgever brengt de dienstverlener de eigenaar of de aangegeven contactpersoon zo snel mogelijk op de hoogte. Het stoffelijk overschot zal aan de eigenaar worden overgedragen. Indien deze overdracht niet meteen kan plaatsvinden, zal de dienstverlener de klant schriftelijk (mail/sms) op de hoogte brengen waar het stoffelijk overschot kan worden opgehaald. Als het stoffelijk overschot niet opgehaald is door de opdrachtgever binnen 1 week na mededeling, zal de bewaarnemer het stoffelijk overschot laten vernietigen. De kosten voor deze tijdelijke opslag en eventuele destructie van het stoffelijk overschot zijn voor rekening van de opdrachtgever.
6.4 Op schriftelijk verzoek van de opdrachtgever kan de dienstverlener ervoor zorgen dat het stoffelijk overschot wordt gecremeerd of begraven. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 7: tarieven en betalingen

7.1 Alle weergegeven tarieven zijn per prestatie, tenzij anders vermeld.
7.2 In geval de opdrachtgever de reeds gereserveerde diensten annuleert, geldt de volgende regelgeving:
* bij annulering 30 dagen voor het ingaan van de overeenkomst vervalt de aanbetaling.
* bij annulering 14 dagen voor het ingaan van de overeenkomst wordt het voorschot niet meer teruggestort/teruggegeven.
* bij annulering 7 dagen voor het ingaan van de overeenkomst dient het volledige bedrag van de overeengekomen totaalprijs vereffend te worden.
Annuleringen door de opdrachtgever dienen schriftelijk (via e-mail/sms) aan de dienstverlener worden doorgegeven.
7.3 de regelgeving 7.2 vervalt indien de opdrachtgever een geldig attest van de dokter of dierenarts kan voorleggen voor de gereserveerde periode.
7.4 Alle weergegeven tarieven zijn excl. eten, drinken, medicatie, kilometervergoeding vanaf thuisadres Dienstverlener, eventuele extra kosten die moeten gemaakt worden voor de verzorging van de dieren.
7.5 Betalingen voor het uitvoeren van de opdracht geschieden op basis van contante betaling of via overschrijving/payconiq op de bankrekening van de dienstverlener.
7.6 De oppas opdracht is bevestigd van zodra het voorschot van 25% door de opdrachtgever betaald werd op rekeningnummer BE11 0636 3674 8148 op naam van “Pacha Dierenservice” of via payconiq/cash.
7.7 Het resterende bedrag kan betaald worden bij het terugbrengen van de sleutel of binnen 10 dagen na het beëindigen van de opdracht op het rekeningnummer BE11 0636 3674 8148 van “Pacha Dierenservice”.

Artikel 8 : Schade en verzekeringen
8.1 De eigenaar van het dier is volgens de Belgische wet aansprakelijk voor de materiële en immateriële schade die zijn/haar dier toebrengt aan derden of aan eigendommen (waaronder honden) van derden. De dienstverlener mag ervan uitgaan dat de opdrachtgever een familiale verzekering heeft afgesloten, waarin de huisdieren meeverzekerd zijn.

Artikel 9: Geschillen/klachten

9.1 Op alle opdrachtovereenkomsten is het Belgische recht van toepassing.
9.2 Indien de klant/opdrachtgever een klacht heeft over een handeling of verrichting met of van de dienstverlener, dient hij of zij dit schriftelijk kenbaar te maken aan de dienstverlener, binnen een termijn van 7 dagen na het gebeuren van de feiten. De klacht dient grondig gemotiveerd te zijn.
Klachten van welke aard ook, schorten de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever nimmer op.
9.3 Geschillen voortvloeiend uit deze overeenkomst zullen bij voorkeur in onderling overleg worden opgelost. Indien dit niet mogelijk is, zullen geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank te Antwerpen.

Artikel 10: Wijzigingen van de algemene voorwaarden

10.1 De dienstverlener behoudt zich het recht om de algemene voorwaarden te wijzigen.
10.2 Nietigheid of vernietiging van een deel van deze algemene voorwaarden heeft niet de nietigheid of vernietiging van alle bepalingen van deze algemene voorwaarden tot gevolg.